בתחילת חודש נובמבר יפתח קורס מבוא לפילוסופיית היוגה בו נקרא פרקים מתוך היוגה סוטרות של פטנג'לי, טקסט הנחשב למכונן במסורת היוגה.
הטקסט נכתב במאה ה-4 לספירה (ויש יאמרו שהוא עתיק עוד יותר) והוא כולל 196 פסוקים קצרים. כדי להבין את הטקסט יש להבין את הקונטקסט הפילוסופי והמושגי בו הוא נכתב.
בשמונה מפגשים נעסוק בנושאים המרכזיים, ברעיונות הליבה ובפסוקים הידועים והחשובים של הטקסט. נקרא בסנסקריט ובעברית ונדון בפרשנויות המוצעות לנו כיום.
רצוי להגיע לכל המפגשים – אך אפשר גם להגיע למפגשים בודדים

 

תכני המפגשים:

3.11 מפגש #1 – מבוא לסוטרות היוגה של פטנג'לי

מה אנחנו יודעים על סוטרות היוגה של פטנג'לי? מי כתב אותם ומתי? במפגש נדון בתמות המרכזיות בטקסט, נסקור בקצרה את ארבעת הפרקים ונגע בפסוקים (סוטרות) הראשונים המופיעים בפרק הראשון של הטקסט.

10.11 מפגש #2 – מבנה התודעה על פי היוגה של פטנג'לי

מה הם חלקי התודעה? איזה חלק מהתודעה מאפשר ראייה 'אובייקטיבית'? כיצד פועלים אברי החושים החיצוניים והפנימיים? כיצד ניתן להשקיט את תנודות התודעה לפי היוגה של פטנג'לי? במפגש נדון במטאפיסיקה של הסאמקיה יוגה, עליה מתבסס הטקסט, ונתמקד במבנה התודעה, הרגשות, הדחפים, ההתניות והדפוסים הפועלים באדם. נקרא פסוקים העוסקים במבנה התודעה והנפש מהפרק הראשון, השני והרביעי.

17.11 מפגש #3 – אמות המוסר "עשה ואל תעשה" לפי היוגה של פטנג'לי

מה הם "עשרת הדברות" של היוגה? האם קיימת הבחנה באמות מוסר בין אדם וחברו, בין אדם לעצמו ובין אדם לאל? המפגש ידון ביאמה וניאמה המופיעות בטקסט, בפרשנויות שונות כגון אמת מוסר 'פנימית' לעומת 'חיצונית', 'מקומית' או 'אוניברסלית'. נקרא פסוקים מהפרק השני והשלישי ונדון בקשר האפשרי שבין מוסר לכוחות על-טבעיים (סידהיז).

24.11 מפגש #4 – התרגול המעשי של סוטרות היוגה של פטנג'לי: אסאנה ופראנאיאמה

כיצד מוגדרת תנוחה (אסאנה) ואילו תנוחות מוזכרות בטקסט? מה הם חלקי הנשימה ואילו טכניקות נשימה (פראנאיאמה) מוזכרות בטקסט? המפגש יעסוק בחלק המעשי של היוגה ובקשר שבין הפרקטיקות המוצעות בטקסט לבין ה"מטרה" שהוגדרה כבר בפסוק הראשון. נקרא פסוקים רלוונטיים מהפרק השני וניעזר בפרשנויות לטקסט.

1.12 מפגש #5 – השקטת התודעה באמצעות כינוס החושים, ריכוז, מדיטציה והארה

כיצד ניתן להשקיט את התודעה? מה היא מדיטציה על פי  היוגה? מה ההבדל בין ריכוז (דהארנא) לבין מדיטציה (דהיאנא)? מה היא הארה לפי היוגה של פטנג'לי? במפגש נעסוק בארבעת האיברים ה"אחרונים" של האשטאנגה יוגה של פטנג'לי. נקרא פסוקים מתוך הפרק השני, השלישי והרביעי.

8.12 מפגש #6 – כוחות על-טבעיים ביוגה סוטרות של פטנג'לי

כיצד הופך היוגי את עצמו לחזק כיהלום? כיצד יכול היוגי לדעת אודות גלגוליו הקודמים? במפגש נעסוק בכוחות העל-טבעיים (סיהדיס) המופיעים בטקסט ונזכיר פרשנויות לטקסט, כמו גם את סיפור הבודהה ויחס של מסורות חיצוניות ליוגה לנושא זה. נקרא פסוקים מתוך הפרק השלישי.

15.12 מפגש #7 – לבדיות, חידלון והארה יוגית

האם מטרת היוגה היא הרס עצמי? האם היוגי שואף להתאחד עם העולם\האלוהות או לאבד את עצמו לחלוטין? מה בין לבדות לבין לבדיות? במפגש נעסוק במושגים המופיעים בטקסט הקשורים להארה ול"מטרה הסופית" של היוגה. נזכיר גם סיפורי קדושים או "עדויות" של יוגיים אשר חוו הארה כדי להבין את החוויה בלשונם.

22.12 מפגש #8 – הארה יוגית סמאדהי

מה הם שמונת ההארה (סמאדהי) המוזכרים בטקסט? כיצד מתוארים מצבי התודעה העילאיים הללו בטקסט? במפגש נעסוק במצבי תודעה אלטרנטיביים או עילאיים ובפרשונויות הקיימות לטקסט. במפגש גם נסכם את כלל התמות שעלו במפגשים הקודמים ונקשור את כל חלקי הפאזל יחד.

לנרשמים לכל המפגשים: ינתנו חומרי קריאה אקדמיים ו\או מעוררי השראה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *