רוב מתרגלי היוגה ברחבי העולם כיום הם נשים (72%), כך עולה ממחקר שנערך לאחרונה בארה"ב (Yoga Alliance 2016). בהתאם, סקר בינלאומי במסורת איינגאר יוגה הראה כי רוב מתרגלים יוגה במסורת הם נשים (LOYRT 2000). אם כך, אין זה מפתיע שבמסורת איינגאר יוגה התפתחו הוראות ייעודיות לגופם של נשים במחזורי החיים השונים, כגון ווסת, היריון וגיל המעבר. מסורת איינגאר ביססה תרגול שיטתי ומורכב במיוחד עבור מתרגלות היוגה.

תרגול מוכוון נשים מתאפיין בייחודיותו לגופן של נשים. הוא מתייחס אל המבנה של הגוף הנשי, הפיזיולוגיה, בנוסף לתנאים חברתיים- פסיכולוגיים של נשים. תרגול זה מציע וריאציות ואלטרנטיבות לתנוחות היוגה ה"קלאסיות", תוך שימוש מכוון באביזרי יוגה, בנוסף לרצפי תנוחות יוגה מיוחדים, המואמים למצבים גופניים ומנטליים שונים. מסורת איינגאר שמה לה למטרה לשפר את בריאותן של נשים, תוך יצירת סביבת תרגול בטוחה יותר. תרגול מותאם לנשים מוכר על מורי איינגאר יוגה מוסמכים ברחבי העולם, ולמעשה מהווה חלק מתוכניות ההכשרה למורים במסורת.

גיטה איינגאר, 1997, פונה:

"[על מנת] להתחיל להבין באיזו דרך התנוחה מתורגלת, ואילו וריאציות מסייעות לה בהתמודדות עם [השינויים ב-] גופה שלה, עם התחושה הנפשית שלה, הקשיים המנטליים שלה וכו '… בכל תנוחה תמצאו כל כך הרבה סוגים, כל כך הרבה שינויים, כל כך הרבה גישות שאפשר ליישם, וכל תורם, בדרכים שונות, לחיי נשים”.

בתמיכתה של גיטה איינגר, הידע של תרגול יוגה מותאם לנשים המשיך להתפתח בעיקר על ידי תלמידותיה, מורות בכירות ומנוסות לאיינגאר יוגה. התיאוריה והטכניקה של התאמת התרגול לנשים, כגון השימוש באביזרים, רצף מותאם לשלבי החיים של האישה, וריאציות של תנוחות יוגה, המשיכו להתפתח על ידי מורות מנוסות ובכירות באיינגאר ליוגה, בעידודה ותמיכתה של גיטה איינגאר.

בעשור האחרון, מספר מחקרים מדעיים הוכיחו את היתרונות של תרגול איינגאר יוגה מותאם לנשים. לדוגמה, מחקר הראה כי רצפי יוגה מיוחדים של איינגר יכולים לשפר את מצב הרוח במהלך גיל המעבר ולשפר את 'איכות החיים הקשורה לגיל המעבר' (Elavsky and McAuley 2007). מחקר אחר (Beddoe 2009) הציג ירידה משמעותית בכאבים גופניים ובמתחים וחרדות נתפסים, ובסקירה שיטתית (Cramer 2012) נמצא עדות להקלה על סימפטומים פסיכולוגיים אצל נשים בגיל המעבר. כמו כן, מחקר אתנוגרפי וביו-רפואי של שיעורי איינגאר יוגה לפני לידה (Tate 2016) הגיע למסקנה כי המשתתפות חוו חוויות חיוביות והצליחו לשמור על הריון בריא, ומודעות פנימית לגוף המורגש. מחקר איכותי ניתח את הדרכים בהן חוויות נשים בגיל העמידה ביוגה איינגאר משפיעות על תפיסותיהן של "העצמי" ועל חוויותיהן (Hodges 2007).

מתוך "יוגה לנשים" בתרגום לעברית:

"אישה שונה מאוד מגבר במבנה גופה ובקומתה. שריריה רכים וקלים בהשוואה לשריריו של הגבר שהם גדולים, גסים וכבדים. מבנה השלד שלה גם הוא אינו רחב כמו זה של הגבר. יש לה הכוח לעמוד בלחצים גופניים ונפשיים במידה רבה יותר מגבר; אך אין זאת בשל כוח גופני או כושר סבולת, כי אם הודות לתכונות שנתן לה הטבע, המאפשרות לה לעמוד בכל אלה… היוגה מסייעת לאישה למלא את משימותיה וגם לשמור על עורה, זוהרה ונשיותה. היא אינה זקוקה לאביזרי ותכשירי קוסמטיקה, כיוון שזרימת דם טובה גורמת לעורה לזהור. לא יהיה זה מוגזם לומר שתרגילי היוגה תוכננו באופן אידיאלי לסייע לה בכל המצבים והנסיבות של חיי היומיום שלה."

http://www.agiyoga.co.il/%d7%9e%d7%93%d7%95%d7%a2-%d7%90%d7%a0%d7%95-%d7%a9%d7%a8%d7%99%d7%9d-%d7%90%d7%95%d7%9d/

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *