גיטה איינגאר (1944-2018)

גיטה ס. איינגאר נחשבת למורת היוגה המובילה בעולם[i] בקידום בריאות האישה. גיטה איינגאר, נולדה ב-7 בדצמבר 1944, לב.ק.ס איינגאר ולרמאמאני איינגאר. היא החלה לתרגל יוגה בילדותה. בדומה לאביה ב.ק.ס איינגאר, גם היא ריפאה עצמה מדלקת כליות באמצעות תרגול יוגה שנמסר לה מידיו[ii]. היא סיפרה על אותה תקופה:  

"בילדותי סבלתי מדלקת כליות ואושפזתי בבית החולים. אחרי שלושה שבועות שוחררתי וקיבלתי רשימה ארוכה של תרופות. זו היתה תקופה קשה עבור אבי, שלא היה יכול להרשות לעצמו לרכוש את התרופות. במקום זאת, הוא המליץ לי לתרגל יוגה כדי להחלים. בכל פעם שהלכנו לרופא הוא אמר שאני מחלימה, ושעלי להמשיך לקחת את התרופות. כמובן שהוא לא ידע שלא התרופות היו האחראיות על הבראתי, היה זה רק תרגול היוגה שעזר לבריאותי… גם כשהייתי מאוד חולה המשכתי לתרגל כיוון שהרגשתי כיצד התרגול מזין אותי ומבריא אותי. יוגה היתה עבורי כמו שיקוי חיים"[iii].

גיטה הביעה עניין ביוגה ורצתה  להקדיש את עצמה לנושא, ולקחה על עמה את נדר הסניאסה. היא סיפרה כיצד נהגה להתבונן באביה מתרגל ולחקות את תנועותיו, וכבר בגיל שבע השתתפה בהדגמת היוגה הראשונה שלה. "הוא היה מבהיר את כוונתו דרך מבט או פעולה", סיפרה גיטה אודות האופן שבו אביה לימד אותה, "התחלתי לתקשר עם גורוג'י דרך העיניים", וגם "הוא היה מדגים לי בתרגול שלו כיצד עלי לתרגל"[iv].

רמאמני איינגאר, אמה של גיטה, הייתה המורה הראשונה שלה, שלימדה אותה ואת אחיותיה.  כשב.ק.ס איינגאר לימד בסופי השבוע במומביי, היא נהגה לערוך שיעורי יוגה לילדיה בסלון ביתם[v]. היא לימדה אותם את שמות התנוחות בסנסקריט, ובאמצעות הוראות מילוליות והתאמות פיזיות דייקה את תנוחותיהם, שלמדה מוקדם יותר מבעלה ב.ק.ס איינגאר. לאחר מותה של רמאמאני, ב-1973, גיטה איינגאר לקחה על עצמה את עבודות משק הבית והדאגה לחמש אחיותיה, אחיה, ואביה. היא שילבה בחייה את הדאגה למשפחתה, תרגול היוגה, למידת איורוודה והוראת היוגה.

גיטה החלה ללמד יוגה בגיל 13, ב-1959. בהתחלה הכינה את אחיותיה וחברותיה מבית הספר לתחרות אסאנה בבית הספר[vi]. היא הבינה את אופן ביצוע התנוחות דרך התבוננות באלבום התמונות של אביה. החל מ-1960, כשאביה לימד מחוץ להודו, היא לימדה את תלמידיו בפונה[vii]. גיטה לימדה נשים רבות. מגיל צעיר היא היתה מגיעה לבתיהן, שואלת לגבי מצבן הבריאותי ומאבחנת בהתאם, ואז מתאימה את תרגול היוגה המותאם עבורן. היא היתה מתייעצת עם אביה בנושא תדירות.

גיטה איינגאר כתבה מספר ספרים. מלבד הספר 'יוגה לנשים',Yoga: a Gem for Women, שתורגם לשפות רבות, וכיום הוא אחד מהספרים הנלמדים בקורסי המורים של איינגאר יוגה. היא כתבה ספרים נוספים, כגון הספר יציבות ותנועה Mobility and Stability, כמו גם מספר ספרי הוראה למורי איינגאר יוגה: Preliminary Course Intermediate Course, Basic Guidelines for Teachers of Iyengar Yoga.

תלמידותיה של גיטה כתבו בהנחייתה ספרים אודות תרגול מותאם לנשים: ספרים אודות תרגול יוגה מותאם לזמן המחזור והווסת, יחד עם הנחיות לתרגול במצבים של פתולוגיות הקשורות למחזור החודשי. ספרים אודות תרגול יוגה מותאם לזמן ההיריון ואחרי הלידה, יחד עם התייחסות לבעיות פריון ולתרגול מותאם לאחר הפסקת היריון. ספר אודות תרגול יוגה מותאם לגיל המעבר.

בתקופה שבה גיטה איינגאר החלה ללמד יוגה בשנות ה-60, פורסמו מספר ספרים שעסקו ביוגה ונשים: אינדרה דווי פרסמה את ספרה הראשון Forever Young, Forever Healthy,  ב-1953, פולן וולין פרסמו את ספרם יוגה לנשים ב-1963, וריצ'ארד היטלמן פרסם אף הוא את ספרו Yoga for Physical Fitness, 1964 ב-1964.  אם כי הסיכוי שספרים אלו הגיעו לידיה של גיטה איינגאר קטן מאוד. ספרים באנגלית אודות יוגה ונשים המשיכו להתפרסם גם בשנות ה-70, דוגמת הספר שך קריספ 'יוגה והיריון'Yoga and Childbirth ב- 1975ו'המשיכו עם היוגה', Keep up with yoga, של מרשל ב- 1976. בנוסף, תוכניות טלויזיה שהציגו גם נשים מתרגלות יוגה הפכו לפופלריות, דוגמת תוכניות הטלויזיה האוסטלרית בכיכובה של סוואמי סרסווטי (Swami Sarasvati), תוכנית הטלויזיה האמריקאית 'יוגה ואת' בכיכובה של ליליאן פולן (Lilian Folan), ותוכנית הטלויזיה של ריצ'ארד היטלמן (Richard Hittelman) 'יוגה ובריאות' ששודרה בארצות הברית ובבריטניה. כך שכשספרה של גיטה איינגאר התפרסם ב-1983 הנושא כבר היה מוכר לקהל קוראי האנגלית.

ספרה של גיטה, שהוקדש כולו לתרגול מותאם לגופן של נשים, מהווה מעין המשכיות לספרו המפורסם של אביה, ב.ק.ס איינגאר אור על היוגה, Light on Yoga, שהתפרסם ב-1966 באנגלית. הספר כולל מספר התאמות מיוחדות לנשים. כך, הספר כולל הנחיות מיוחדות לנשים, הנוגעות לווסת, היריון ופתולוגיות גניקולוגיות. בהתבססה על הנחיה שקיבלה מהוריה, ובעיקר מניסיונה האישי כמתרגלת וכמורה, היא פיתחה את התחום של תרגול מותאם למחזור החיים של האישה. אביה הטיל עליה את התפקיד לדאוג לנשים ולצרכיהם המיוחדים בזמן שהוא לימד את השיעור ה'כללי' במרכז רמאמני בפונה. בפינת החדר גיטה התאימה את התרגול עבור נשים בזמן ווסת, היריון או כאלה שסבלנו מפתולוגיות גניקולוגיות שונות. גיטה איינגאר סיפרה על דיאלוג בין הוריה, שדנו בתנוחות מותאמות לנשים: "אמא שלי אמרה לו שאתמול היא סבלה מכאב ראש, במהלך  המחזור וכו', אז הוא אמר – "ג'אנו שירשראסנה, תעשי אופווישטה קונאסאנה. תמכי את הראש על הרגל ותעשי כפיפות לפנים". כך הרמזים הופיעו. זה לא שישבנו ודברנו או משהו כזה".

את הספר 'יוגה לנשים' גיטה התבקשה לכתוב על ידי הוריה. כמו כן זכתה לעידוד מצד המוציא לאור של ספרו המפורסם של אביה. היא החלה את כתיבתו ב-1971, כתגובה למתרגלות ומורות אשר שאלו אותה שוב ושוב כיצד להשתמש בידע אודות התאמת התרגול לנשים בהוראתם ותרגולן[viii]. זמן קצר לאחר תחילת כתיבת הספר, פרסם ד"ר לבויה (Leboyer) את ספרו Inner Beauty, Inner Light, ב-1978. הספר כלל תמונות של אחותה של גיטה, כשהייתה בהיריון, בתנוחות יוגה שונות, לצד ציטוטים מעוררים השראה. אולם, הספר לא כלל הנחיות ממוקדות לתרגול מותאם לנשים בתקופת ההיריון. כמה שנים לאחר פרסום הספר 'יוגה לנשים' פרסמה סנדרה ג'ורדן, תלמידה של ב.ק.ס וגיטה איינגאר, את ספרה יוגה להיריון, Yoga for Pregnancy, שכלל הנחיות ספציפיות לתרגול מותאם לתקופת ההיריון.

במהלך שנות ה-80, לאחר פרסום הספר, גיטה המשיכה להפיץ את התרגול המותאם לנשים. היא עשתה זאת באמצעות הוראה במרכז רמאמאני שבפונה, וגם דרך מכתבים. מתרגלות יוגה ומורות מוסמכות לאיינגאר יוגה כתבו לגיטה איינגאר ושאלו לגבי תרגול מותאם לתקופת ההיריון, לכריתת שד, מחזור לא סדיר וכו'[ix].

במהלך שנות ה-90 המודעות לתרגול מותאם לנשים גדל. גיטה איינגאר המשיכה לקבל מכתבים שביקשו את עצתה לגבי תרגול מותאם לפתולוגיות כגון אל-ווסת, מיומה, התמודדות עם סרטן השד, כריתת רחם והפלות חוזרות[x]. גיטה הרגישה שהידע אודות תרגול מותאם לנשים לא הובן כראוי ברחבי העולם. בסדנת הקשתות לאחור, שנערכה ב-1991 במרכז רמאמאני, היא אמרה "נשים רבות מתלוננות על בעיות הקשורות למחזור החודשי" והוסיפה ש"הבעיה היא לא בתנוחות", אלא בכך שנשים שכחו את מה שעליהן לעשות[xi]. בתגובה לכך, כינסה גיטה נשים מ-61 מדינות מרחבי העולם לקורס של שבוע ימים, תחת הכותרת "הקורס הבינלאומי האינטנסיבי לנשים" ב-1997. במהלך הקורס לימדה גיטה רצפי תרגול מותאמים, התאמות של התנוחות ווריאציות[xii]. הקורס כלל טבלה שבה חמישים ואחת תנוחות וטכניקות נשימה הותאמו לששה מצבים: גיל ההתבגרות, ווסת, היריון, אחרי-לידה, לפני גיל המעבר, אחרי גיל המעבר. לאחר סיום הקורס נערכה הדגמה במרכז רמאמאני, תחת הכותרת "תפקיד היוגה בחייה של האישה", שבה גיטה איינגאר הורתה למורות מוסמכות להציג תנוחות מותאמות למצבים אלה, בעזרת שימוש באביזרים והתאמות. ברבעון של איינגאר יוגה, Yoga Rahasya, התפרסמו מספר מאמרים בנושא לאחר קיום הקורס. בנוסף, לואיס שטיינברג מורה מוסמכת לאיינגאר יוגה שנכחה בקורס פרסמה את סיכומי עיקר הדברים של הקורס.

לסלי בראדלי, מורה מוסמכת לאיינגאר יוגה, כתבה אודות גיטה:

"אפשר לראות את גיטה בבקרים במרכז בפונה, מבצעת את התפילות שלה, את הפוג'ה. היא עבדה ללא לאות, כל חייה, כדי לתמוך במפעל חייו של אביה, היא לימדה שיעורים, ערכה את כתביו, דאגה למשק ביתו… תמיד נתנה קרדיט לאביה בהוראתה את היוגה… בשיעור רגיל, באחורי הכיתה מצטופפים אנשים עם בעיות בריאותיות, או כאלה שסובלים מבעיות עיכול נקודתיות, או נשים בווסת… גיטג'י עובדת יחד עם קבוצת עוזרים קטנה, נראה כי היא מלמדת כמה שיעורים בבת אחת, והיא רואה את כולם! כל התלמידים יוצאים מהכיתה בידיעה שהיא עבדה איתם על הבעיה הסצפיפית שלהם, למרות שלכולם בעיה אחרת!"[xiii].

בדצמבר 2014, החליטה גיטה 'לחגוג' את יום ההולדת ה-70 שלה בכנס יוגה שכותרתו – Yoganushasanam בהנחייתה, שכלל כ-1,200 מתרגלים מכל העולם. ב.ק.ס איינגאר נפטר באוגוסט 2014, ולמרות הכאב הגדול גיטה החליטה לקיים את הכנס, כדי לכבד את מותו בהמשכיות מורשתו. אולי היה זה ההלם האדיר שהציף אותי עם פטירתו של ב.ק.ס איינגאר, שדחף אותי לנסוע לפונה בשנה לאחר מכן, ב-2015, לכנס נוסף תחת אותה כותרת בהנחייתה של גיטה. הוראתה היתה מכוננת. למרות ריבוי המתרגלים באיצטדיון, הרגשתי לפעמים כי היא מלמדת אותי אישית. בשנתיים שלאחר מכן חזרתי שוב לפונה, לכנס בהנחייתה של אבהיג'טה איינגאר, אחייניתה של גיטה, ולכנס בהנחייתו של פרשאנט איינגאר, אחיה של גיטה. למזלי הרב גם נכחתי בשיעורי הנשים שלימדה גיטה בתקופות אלה. הנחייתה היתה תמיד אימהית וחכמה. אני זוכרת מספר פעמים בהם תיקנה את התנוחה שביצענו והוסיפה דאגה לעתיד – אם לא תדעו איך לתרגל את התנוחה כראוי כיצד תלמדו אותה? אם לא תעזו לתרגל את התנוחה המלאה או המתקדמת – כיצד תתקדמו?

באחד השיעורים בהם נכחתי היא דיברה על המוות שלה:

"יש לי מחלה קשה ברקמות החיבור. אני מאוד מכבדת את הרופא, שאמר לי שיש לי דלקת כליות בגיל 10, כשאמר לי ש'זה מה שהולך לקרות'. אבל, למרבה המזל זה לא קרה – עד עכשיו… אם איבדתי את הכל בגיל 70, זה לא הפסד גדול עבורי… השרירים שלי כושלים לגמרי… אתם מבינים? לכן ללכת קשה, לשבת קשה, האנרגיה עוזבת אותי… המוות מאוד קרוב אלי. אם רקמת החיבור כושלות אין מה לעשות בנידון. רקמות החיבור קשורות לכל האיברים, כולל ללב, מעיים, כבד, וכו'. מה ייכשל? אין לדעת. הם יכשלו אחד אחרי השני. קבלו זאת! אוקי? אני לא בוכה על זה. אבל מה שהבנתי – הבנתי! אם אני לוקחת איתי את הסמסקרות, ההטבעות הללו, לחיים הבאים, אני צריכה להודות לאל שלי ולגורו שלי, זה העניין. אוקי? תודה!"

בדצמבר 2018 הנחתה גיטה כנס רב משתתפים נוסף, הפעם לכבוד חגיגות ה-100 להולדתו של ב.ק.ס איינגאר. היא לימדה כשש שעות בכל יום, כ-1,500 מתרגלים, כשהיא בת 74. לאחר סיום החגיגות הקדישה גיטה יום שלם לפגישות עם מורים מרחבי העולם, לייעוץ והכוונה. ביום למחרת, ב-16 בדצמבר, מעט לפני הזריחה, כשהיא שוכבת במיטתה בביתה – ליבה נדם. הצער גדול והוא מהול בשמחה. שמחה על המזל הגדול שנפל בחלקי לפגוש אותה, ללמוד ממנה, לחקור אותה ואת מפעלה.

אסיים עם ציטוט מתוך הבהגווד גיטה 2.12-20:

"המלומד אינו מקונן על המתים וגם לא על החיים. מעולם לא היה זמן שבו אני לא הייתי, או אתה… גם לא יהיה זמן שבו לא נהיה… הנשמה לעולם אינה נולדת או מתה, והיא תתקיים לעולם. קיימת לעד, ללא לידה, נצחית, קדמונית ואינה נכחדת עם הכחדת הגוף".

 

 

 

 

 

 

 

 

[i] Mungen, Donna. 'Mastering the Meeting of Mind and Body'Los Angeles Times. Jun 8, 2001.

[ii] Biermann, D. 2011. 'An Interview with Geeta Iyengar', Yoga: A Journey Within. (self-published). Biermann 2014. Iyengar, G. S. 1983.Yoga: A Gem for Women. Allied Publishers. Steinberg, L. 2006. Geeta S. Iyengar's Guide to a Woman's Yoga Practice. Parvati Productions.

[iii] Biermann, D. 2011. Ibid.

[iv] Biermann, D. 2011. Ibid.

[v] For more memories by Geeta and Prashant Iyengar read:  Geeta S. Iyengar. Reminisces of my mother. Yoga Rahasya. Volume 14, No.4. 2007. And Prashant S. Iyengar. My Mother: My yoga teacher. Yoga Rahasya. Volume 14, No.4. 2007.

[vi] Steinberg, L. 2006. Geeta S. Iyengar's Guide to a Woman's Yoga Practice. Parvati Productions.

[vii] Biermann, D. 2011. Ibid.

[viii] Iyengar, G. S. 1983.Yoga: A Gem for Women. Allied Publishers. Steinberg, L. 2006. Geeta S. Iyengar's Guide to a Woman's Yoga Practice. Parvati Productions.

[ix] Wittich, A. 2017. “Iyengar Yoga for Women: A Practicing Tradition in the Making”, Religions of South Asia, 11.2-3 (2017). Equinox Publishing, UK.

[x] Wittich, A. ibid.

[xi] Steinberg, L. ibid. p.28.

[xii] Steinberg. L. 1997. Women Intensive Course notes. Self-published.

[xiii] Bradley. L. Yoga Samachar, Vol. 8, No. 2, Fall/Winter 2004, the IYNAUS biannual newsletter.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *