עקמת, או סקוליוזיס, היא מצב של חוסר סימטרה בעמוד השדרה, כאשר החוליות המרכיבות אותו סוטות לצד ביחס לקו האמצע (בזווית של 10 מעלות ומעלה). עקמת נפוצה פי שבע אצל נשים מאשר אצל גברים. סקוליוזיס יכול להופיע בכל מקום בעמוד השדרה, וקיימים ארבעה דפוסים נפוצים (עקמת חזה לימין, עקמת מותנית לשמאל, עקמת מותן-חזה לימין, עקמת חזה לימין ומותן לשמאל). רוב דפוסי העקמת הם בחזה ולרוב העיקול הוא ימינה. העקמת יכולה להיות מבנית או תפקודית, כאשר המבנית מצביעה על שינוי במבנה הגוף והתפקודית משפיעה על שרירי הגב.עקמת תפקודית יכולה לנבוע מפעילות לא מאוזנת ומיציבה לא נכונה. עקמת תפקודית היא כמעט תמיד הפיכה. תרגול יוגה סדיר, רציף שנעשה בהתמדה יכול להקל על הכאבים הנובעים מסקוליוזיס. למעשה, אפשר ללמוד הרבה מחוסר האיזון שבגוף, ולפתח את המודעות למרכז הגוף ולפריפרייה. 

עקרונות תרגול איינגאר יוגה מותאם לעקמת \ סקוליוזיס

1. פיתוח מודעות לגוף

שימו לב כיצד אתם עומדים על כל רגל ואיך מתחלק המשקל שלכם על שתי הרגליים. הרגישו את זרימת הנשימה משני צידי הגוף.

איזה צד נושא את המשקל כאשר אתם שוכבים, יושבים, עומדים והולכים? איזה צד של הראש נוטה? איזו אוזן ועין פעילים יותר בתפקוד היומיומי? באיזה צד של הפה אתה לעוס לעיתים קרובות? על צד אתה ישן? באיזה צד לא נוח? האם אתה שוכב על הבטן או על הגב? כאשר אתם יושבים, איזה צד באגן מקבל יותר משקל? לאיזה צד אתה נוטה להישען? היכן הכיוון הסיבובי של האגן שלך? איך הרגליים נחות על הרצפה? בהליכה, איזו רגל יוזמת את התנועה? איזו רגל מסתובבת פנימית או מסתובבת חיצונית? איזו רגל זריזה, ואיזו מהן איטית?

[messagebox msgstyle="blue"]"ניתן להתגבר על המכשולים באמצעות תרגול ההיפך" סוטרות היוגה של פטנג'לי (2.33)
Vitarkabadhane pratipaksabhavanam (Yoga sutra. 2.33)[/messagebox]

2. תרגול יוגה על מנת לייצר יותר איזון בגוף

לאחר התבוננות בחוסר הסימטריה, השלב הבא הוא להבין כיצד לתמוך באזורים שמרגישים "תלויים", כיצד להרים את האזורים ה"כבדים" ולהרגיש את הקשר שבין הגפיים והמרכז. העיקרון השימוש באביזרים הוא להרים את האזורים ששוקעים, ליצור קשר ומודעות עם האזורים שמרגישים תלויים ונסוגים, לתמוך בשני הצדדים וליצור נוחות.

3. שימוש באביזרים

שימוש באביזרי יוגה נחוץ בכדי להשיג יישור טוב (alignment) ובכדי לקבל את המקסימום בעת תרגול תנוחות היוגה. אבזרים מאפשרים מתיחה מכאנית, שבה אזור אחד בגוף מקובע והאזור ההפוך מתארך. צרו אורך באמצעות פעולות מנוגדות.

מגע הוא כלי למידה רב עוצמה לסקוליוזיס\עקמת. השתמש במידע שתשיג באמצעות מגע על מתאר העצמות כדי לקבוע מה צריך להרים, להניע פנימה, למתוח ולרכך. בכל התנוחות, יש לחלק את משקל הגוף באופן שווה בין הצד הימני והשמאלי.

4. עבודה עם הנשימה

עבדו עם הנשימה בכדי להרחיב ולמלא את הצד הקצר והנסוג, ולמטה או לאסוף את הצד שמרגיש רחב\רך. 

5. רפלקסיה עצמית

שימו לב האם יש תחושה של מרחב, גובה, אנרגיה או הרמוניה לאחר התרגול.

 

ההשפעה החיובית של תרגול איינגאר יוגה על דיכאון וחרדה

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *